سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادران، کسی است که برایش به رنج افتند. [امام علی علیه السلام]
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 7
ایرانشناس برجسته کشور در گفتگو با فارس عنوان کرد
وجود اسناد مستند دوره هخامنشی برای حقانیت نام خلیج ‌فارس

 پژوهشگر و ایرانشناس برجسته کشور گفت: نام خلیج‌فارس از روزگار باستان با توجه به اسناد و مدارک موجود از جمله سنگ نوشته بابلی جزیره خارک، شهر لیان ایلامی در بوشهر و ده‌ها مکان، کتیبه و سند دیگر به امپراطوری‌های ایلامی، ماد، هخامنشی و حکومت‌های بعد از این حکومت‌ها وابسته است.


ایرج افشار (سیستانی) در حاشیه حضور در مراسم روز ملی خلیج‌فارس در جزیره هرمز در بندرعباس با بیان اینکه کشورهایی که تا چهار دهه پیش وجود خارجی نداشتند و اکنون نیز به مثابه امیرنشینان مونتاژی و مینیاتوری متشکل از چند جزیره هستند، حرف‌های نامعقول به زبان جاری می‌کنند، اظهار داشت: خلیج‌فارس منطقه‌ای ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و ژئوپولتیک است و به دلیل قرارگیری در مرکز تجاری و اقتصادی جهان همواره در طول تاریخ از جایگاه ویژه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی برخوردار بوده است.

*سنگ‌نوشته بابلی جزیره خارک و لیان ایلامی در بوشهر، مستندترین اسناد

وی با بیان اینکه برخورداری از این ویژگی‌ها، خلیج‌فارس را به عنوان یک ایده‌آل برای استعمارگران درآورده است، یادآور شد: نام خلیج‌فارس از روزگار باستان با توجه به اسناد و مدارک موجود از جمله سنگ نوشته بابلی جزیره خارک، شهر لیان ایلامی در بوشهر و دهها مکان، کتیبه و سند دیگر به امپراطوری‌های ایلامی، ماد، هخامنشی و حکومت‌های بعد از این حکومت‌ها وابسته است.
افشار اظهار داشت: سنگ‌نوشته‌های بیستون، آثار هردوت و گزنفون نیز برای حقانیت نام خلیج‌فارس کافی است.

*ایران بیشترین کرانه، جمعیت و فعالیت اقتصادی و اجتماعی را در خلیج‌فارس دارد

این پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه در بین کشورهای همسایه بیشترین کرانه و جمعیت متعلق به ایران است، اظهار داشت: سهم ایران در طول تاریخ از نظر تجاری و اقتصادی در این آبراه نیز به عنوان قرارگیری در وسط دنیا، از سایر کشورهای حاشیه بیشتر است.

*فرهنگ غنی پارس‌ها دلیل نامگذاری خلیج‌فارس است

افشار در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در زمان‌های دور به دلیل زندگی پارس‌ها در کرانه‌های خلیج‌فارس که تاریخ گواه به فرهنگ غنی و توسعه یافته آنها می‌دهد، این دریا با نام خلیج پارس نیز نامور گشته است.

*سازمان ملل چندین بار به امارات در مورد ادبیاتش اخطار داده است

ایران شناس برجسته کشور ادامه داد: نام خلیج فارس را همه جوامع جهانی و به ویژه سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته و نامی غیر از این نام را برای خلیج‌فارس ذکر و برنمی‌تابند.

*هیچ قدرتی توان تغییر نام‌های تاریخی و شناخته شده دنیا را ندارد

افشار گفت: هیچ قدرت و کشوری هرچند زورگو و یا استعمارگران قلدر مآب نیز توان تغییر نام‌های جغرافیایی بین‌المللی را ندارد.

*به اعراب خاطی پیشنهاد می‌کنیم رفتار مسالمت‌آمیز و توام با احترام ایران را جواب دهند
وی تاکید کرد: ما ایرانیان به کشورهای عربی منطقه به چشم برادران خود نگاه می‌کنیم و از همین رو از آنها خواستاریم که همانطور که ایران با آنها رفتاری مسالمت‌آمیز، با احترام و عزت دارد آنها نیز دست به رعایت آداب دیپلماسی جوامع منطقه بزنند.
افشار با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه که بی‌ادبانه و غیر مسئولانه و بر خلاف آداب دیپلماسی سخنان ناحوشایند در مورد تمامیت ارضی ایران سرافراز به زبان جاری می‌کنند، گفت: برخی از شیخ‌های عرب باید بدانند که تا سه چهار دهه پیش به عنوان یک کشور وجود خارجی نداشته و اکنون امیرنشینان مونتاژی و مینیاتوری به شمار می‌روند که از چند جزیره مصنوعی تشکیل و خود را کشور معرفی می‌کنند و از همین رو باید حد و حدود خود را بشناسند.

*یاوه‌گویی‌های برخی از اعراب هیچ ارزشی در ادبیات بین‌المللی ندارد

وی با بیان اینکه یاوه‌گویی‌های اعراب هیچ تاثیر و ارزشی در ادبیات دیپلماسی بین‌المللی ندارد، اظهار داشت: زدن اینگونه حرف‌ها در مورد تمامیت ارضی کشوری همانند ایران، کمک به رژیم صهیونیستی است و باید مواظب بود.
ایرج افشار که به دلیل شرکت در جشنواره روز ملی خلیج‌فارس در جزیره هرمز حاضر شده، جمعه شب نیز در جشن ملی خلیج‌فارس که با حضور وزیر فرهنگ و حضور احتمالی معاون اول رئیس جمهور در فرهنگسرای شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود، در مورد خلیج‌فارس با محوریت‌هایی همانند نقش منفی و مثبت رسانه‌ها در معرفی این آبراه تاریخی سخن می‌گوید.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد حسین اصفهانیان در شنبه 89/2/11 و ساعت 6:41 صبح | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    285 عنوان کتاب از توقیف درآمد
    آب شرب تهران سالم است
    عبدالمالک ریگی سحرگاه امروز اعدام شد
    آنچه احمدی نژاد صادقانه گفت و روز بعد ناسزا شنید!
    خاطرات رحلت امام خمینی(ره) به روایت تصویر
    کروبی مجبور به ترک حرم امام(ره) شد
    روسیه کاری نکند ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود قرار د
    موسوی در مُشت MI6
    حاشیه ها از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه بینالمللی کتاب
    شرایط پذیرش بدون آزمون در مقطع ارشد دانشگاه تهران
    حرکت معنادارکاکاوند پس ازآزادی(+عکس)
    جمهوری مجازی
    وجود اسناد مستند دوره هخامنشی برای حقانیت نام خلیج فارس
    اجلاس خلع سلاح تهران، موفقتر از واشنگتن برگزار شد
    برای اولین بار در رزمایش «پیامبر اعظم 5»
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا