سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نخستین عوض بردبار از بردبارى خود آن بود که مردم برابر نادان یار او بوند . [نهج البلاغه]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 24
نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه در آژانس اتمی اخیراً نامه‌ای را خطاب به مدیرکل آژانس درباره سوخت هسته‌ای ایران ارائه کرد‌ه‌اند.


 نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه اخیرا نامه‌ای را به تاریخ 12 فوریه (23 بهمن) به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند.
متن کامل نامه، پیوست توضیحات آژانس در ذیل این گزارش آمده است:

***

مکاتبه به تاریخ 12 فوریه 2010 از جانب نمایندگان دائم فرانسه، فدراسیون روسیه و آمریکا در آژانس در خصوص سوختگیری مجدد راکتور تحقیقاتی تهران


مدیرکل نامه‌ای را در تاریخ 12 فوریه 2010 از نمایندگان دائم فرانسه، فدراسیون روسیه و آمریکا در آژانس در خصوص سوخت‌گیری مجدد راکتور تحقیقاتی تهران، دریافت کرده است. طبق درخواست آنها، نامه پیوست جهت اطلاع شورای حکام منتشر شد.

-------------------------------------------------------------------------------------------
عالیجناب
یوکیا آمانو
مدیرکل
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مرکز بین‌المللی وین


جناب آقای آمانو

فرانسه، فدراسیون روسیه و آمریکا، سند 6 ژانویه 2010 جمهوری اسلامی ایران را که دیدگاه‌های ایران در خصوص سوخت‌گیری مجدد راکتور تحقیقاتی تهران را نقل می‌کند، در نظر گرفته است. ما متاسفیم که ایران با پیشنهاد 21 اکتبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که سه کشور ما آن را تصویب کرد، موافقت نکرد. ما نیاز ایران برای حصول اطمینان از این مطلب که این پروژه به طور کامل به مرحله اجرا در بیاید را درک می‌کنیم.

ما خاطر نشان می‌کنیم که پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعدادی مفاد را شامل می‌شود که در خصوص تعهدات جمعی ما برای اجرای پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطمینان به وجود می‌آورد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرد تا محافظت رسمی از مواد هسته‌ای ایران را برعهده گیرد. ما با یک توافقنامه الزام‌آور قانونی پروژه و تامین موافقت کردیم. ما توافق کردیم تا از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کمک فنی حمایت کنیم تا عملیات‌های ایمن راکتور تحقیقاتی تهران تضمین شود. ما تمایل خود را برای قراردادن اورانیوم با درصد غنای پایین ایران نزد یک کشور ثالث تا زمان تکمیل فرآیند ساخت ابراز کردیم. آمریکا تضمین‌های سیاسی قابل توجهی را درباره عملی شدن توافقنامه ارائه کرد.

بنابراین ما بر این باوریم که پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موثرترین و به موقع‌ترین مکانیزمی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که سوخت‌گیری مجدد راکتور تحقیقاتی تهران برای برآورده ساختن این نیاز انسانی را تضمین ‌کند و شروع به ایجاد اعتماد و اطمینان متقابل می‌کند.

ابراز تمایل عمومی رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد در 2 فوریه برای ارسال اورانیوم با درصد غنای پایین 5/3 درصد به خارج از کشور و دریافت سوخت در چند ماه بعد از آن، ممکن است یا ممکن نیست که این مطلب را بیان کند که ایران در حال تجدید نظر موضع خود در خصوص پروژه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است، اما ما خاطر نشان می‌کنیم که دولت ایران هنوز این مطلب را به طور مستقیم به آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی اطلاع نداده است.

اظهارات 7 فوریه وی مبنی بر اینکه ایران اورانیوم را تا سطح 20 درصد غنی سازی خواهد کرد و اعلام رسمی متعاقب ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا غیرقابل‌توجیه و برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و نمایانگر یک گام بیشتر در جهت قابلیتی برای تولید اورانیوم با درصد غنای بالا است. اگر ایران با این شدت رو به جلو حرکت کند، این مسئله، نگرانی‌های جدیدی را درباره اهداف هسته‌ای ایران مطرح می‌کند، البته با توجه به این واقعیت که این کشور نمی‌تواند سوخت هسته‌ای مورد نیاز را به موقع تولید کند تا تولید بی‌وقفه ایزوتوپ‌های پزشکی توسط راکتور تحقیقاتی تهران را تضمین کند.

ما نیاز ایران به رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی را درک می‌کنیم. اگر ایران تمایلی به پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، ما خاطر نشان می‌کنیم که اینها (رادیو ایزوتوپ‌ها) در بازار جهانی موجود هستند و می‌توانند بعنوان جایگزین قابل اعتماد، به موقع و مقرون‌به‌صرفه پیشنهاد آژانس باشند. غنی‌سازی بیشتر ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین ایران نه تنها غیرضروری است بلکه بیشتر اعتماد جامعه بین‌‌الملل به اقدامات ایران را از بین می‌برد.

فلورنس مانژی، نماینده فرانسه
الکساندر ایمیوفسکی، نماینده روسیه
گلن دیویس، نماینده آمریکا





  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد حسین اصفهانیان در چهارشنبه 88/11/28 و ساعت 6:8 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    285 عنوان کتاب از توقیف درآمد
    آب شرب تهران سالم است
    عبدالمالک ریگی سحرگاه امروز اعدام شد
    آنچه احمدی نژاد صادقانه گفت و روز بعد ناسزا شنید!
    خاطرات رحلت امام خمینی(ره) به روایت تصویر
    کروبی مجبور به ترک حرم امام(ره) شد
    روسیه کاری نکند ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود قرار د
    موسوی در مُشت MI6
    حاشیه ها از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه بینالمللی کتاب
    شرایط پذیرش بدون آزمون در مقطع ارشد دانشگاه تهران
    حرکت معنادارکاکاوند پس ازآزادی(+عکس)
    جمهوری مجازی
    وجود اسناد مستند دوره هخامنشی برای حقانیت نام خلیج فارس
    اجلاس خلع سلاح تهران، موفقتر از واشنگتن برگزار شد
    برای اولین بار در رزمایش «پیامبر اعظم 5»
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا