سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! صداها فرو نشست و جنبش ها آرام گرفت و هر دوستی، با محبوب خود خلوت کرد . من نیز با تو خلوت کرده ام . تو محبوب منی . پس خلوت امشب مرا با خود، [سبب] رهایی از دوزخْ قرار ده . [امام صادق علیه السلام ـ در دعایش ـ]
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 7
روایت استاد اخلاق دولت از توبیخ رئیس جمهور و نصیحت رحیم‌مشائی

 حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی‌ با روایتی جالب از جلسه اخیر درس اخلاق برای اعضای کابینه، از توبیخ رئیس جمهور، نصیحت رئیس دفتر احمدی نژاد و پایان تدریس آیت‌الله حائری شیرازی در دولت، سخن گفت.


حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی استاد صاحب‌نام اخلاق که به دعوت محمود احمدی نژاد مسئولیت تدریس اخلاق در کابینه‌های نهم و دهم را بر عهده گرفته، به روایتی جالب از جلسه اخیر درس اخلاق خود پرداخت و گفت که رئیس جمهور را به دلیل عدم شرکت در این جلسه مورد تذکر قرار داد.
استاد اخلاق دولت‌ سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که "واقعیت این است که همه نیازمند تذکر و نصیحت اخلاقی هستیم و دولت‌مردان هم به دلیل آنکه با امور مهم سر و کار داشته و در معرض آزمون های مختلف قرار دارند، بیش از همه نیاز دارند نصیحت شوند و خود بنده هم با توجه به تاکیدات رئیس جمهور توفیق دارم مباحث اخلاقی را پیگیری کنم ".

* اگر نسبت به "اخلاق " اهمال شود تذکر می‌دهم


حجت‌الاسلام آقاتهرانی افزود: خوشبختانه اعضای دولت از شخص رئیس جمهو و وزرا تا حلقه مشاوران با وجود مشغله کاری و گرفتاری‌هایی که دارند، از آمادگی خوبی برای شنیدن مباحث اخلاقی برخوردارند و بنده نسبت به تدریس اخلاق برای دوستان احساس خوبی دارم و وظیفه خودم می‌دانم با جدیت بحث‌ها را پیگیری کنم.
وی ادامه داد: باید درس اخلاق را جدی گرفت و این حق را برای اخلاق قائلم که نسبت به اهمال دوستان در این زمینه تذکر دهم و وقتی رئیس جمهور، یکشنبه گذشته به دلیل مشغله کاری نتوانست سر درس حاضر شود، او را توبیخ کردم که البته آقای احمدی‌نژاد هم این ادب را نسبت به اخلاق دارد که بحث‌ها را جدی پیگیری کند.
"روز یکشنبه هنگام خروج از جلسه دولت با رئیس‌جمهور برخورد کردم و خیلی قاطع گفتم بنده مباحث اخلاقی را برای شما مطرح می‌کنم، جنابعالی کجا بودید که او هم توضیح داد به خاطر آنکه قرار بود یکی از سفرای خارجی استوارنامه خود را تقدیم کند و این برنامه کمی طولانی شد، ساعت جلسه را فراموش کرده بود. معمولا دوستانی که نمی رسند در کلاس اخلاق شرکت کنند، جزوه تایپ شده مباحث را می‌گیرند یا خلاصه بحث را برای آنها تبیین می کنم و آقای احمدی نژاد پرسید درس درباره چه بوده که گفتم سخن درباره "وقار " بود و توضیح دادم انسان باید وقار داشته باشد و اهل ایمان در مواجهه با نادانی که به او توهین می کند، نباید واکنش توهین آمیز نشان دهد و طبق آموزه قرآنی اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما، باید پاسخ او سلام باشد و با سلم و سلامتی از کنار او بگذرد ".

* مسئولیت افراد مانع نصیحت اخلاقی نمی شود

استاد اخلاق دولت در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس اخباری که در خصوص تعطیلی کلاس های درس وی با نظر رئیس دفتر رئیس جمهور در برخی سایت‌ها منتشر شده را رد کرد و اظهار داشت: انسان گاهی اخبار عجیب و غریبی می شنود که واقعا معلوم نیست منبع آن چیست، اما ظاهرا افراد بیکار دوست دارند برای سرگرم کردن خود هر از گاه شایعاتی مطرح کنند.
وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که ‌مشائی مانند سایر اعضای کابینه در حد توان در جلسات شرکت می کند و پیگیر مباحث اخلاقی است اما او هم گاهی به دلیل مشغله کاری یا سفر نمی تواند در جلسات حضور یابد که این مساله امری طبیعی است.

* به رئیس جمهور هم نقد می‌کنم

حجت‌الاسلام آقاتهرانی در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون از رئیس دفتر رئیس جمهور انتقاد کرده و رحیم‌مشائی چه اندازه نقدپذیر است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی همه است و هر یک از ما از دیگری اشتباه یا خطایی می بیند، باید منصفانه، محترمانه و با رعایت ادب و خلاق اسلامی تذکر دهد و چند بار آقای ‌مشائی را نقد کردم و او هم در خصوص مسائل مطرح شده توضیح داده است.
وی افزود: آقای مشائی در جلسه جامعه وعاظ اعلام کرده اگر دیدگاه‌ها یا رفتارش اشتباه است، روحانیون وظیفه دارند بگویند و ما هم حتما با صراحت مطالب را می گوئیم و دلیلی ندارد به خاطر مسئولیت افراد به آنها تذکر ندهیم و گاهی حتی به خود رئیس جمهور هم نقد می کنم و هیچ طوری نیست.
حجت الاسلام آقاتهرانی اضافه کرد: نقدپذیری افراد بستگی به خود آنها دارد اما بنده وظیفه دارم نقد کنم و اشتباهات را تذکر دهم و حالا اینکه مخاطب چگونه با نقد برخورد می کند، دیگر با خود اوست، اما در قرآن مجید به کسانی که سخن ها را می شنوند و بهترین آن را بر می گزینند، بشارت داده شده و به نظرم هر کس باید دنبال تامین سعادت اخروی خود باشد.

* توصیه به رحیم‌مشائی؛ اتقوا من مواضع التهم

استاد اخلاق دولت گفت: از خداوند متعال می خواهم که هم تحمل شنیدن سخنان و نقدها را داشته باشیم و هم بر روی نقدی که می شود فکر کنیم که فرصت‌ها هدر نرود و این احتمال را بدهیم که شاید منتقد یا تذکر دهنده به ما درست می گوید؛ بالاخره هر یک از ما عقلی داریم اما وقتی دیگران مطلبی را می گویند، عقل منفصل ما می شوند و به خرد ما کمک می کنند و باید از تجارب و سخنان آنها درس و عبرت بگیریم.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی در عین حال در پاسخ به این سئوال که چه نصیحتی به رحیم‌مشائی داشته، متذکر شد: احساس می کنم آنچه که اگر دوستان رعایت کنند، حتما برای آنها مفید است، همان سفارش مقام معظم رهبری به دوستان دولت است که "اتقوا من مواضع التهم " یعنی از اینکه مورد تهمت قرار بگیرند باید پرهیز کنند.
وی بر همین اساس توصیه کرد: باید از بیان حرف‌های دو پهلو و سه پهلو چه در وادی اعتقادات و چه در حوزه سیاست پرهیز کنیم و اگر مطلبی را نمی دانیم، لب به سخن نگشائیم و اگر می خواهیم حرف بزنیم حتما شفاف حرف خود بگوئیم که مردم به اشتباه نیفتند.

* دنبال استاد جدید اخلاق هستیم

استاد اخلاق دولت‌های نهم و دهم و نماینده تهران در مجلس در بخش پایانی گفتگوی خود با فارس از پایان دوره تدریس آیت‌الله حائری شیرازی و خروج وی از حلقه مدرسان اخلاق دولت خبر داد و گفت: در دولت نهم به دلیل آنکه مجلس و دولت روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسه دارند، توانستم فقط در نیمی از جلسات دولت شرکت کنم.
حجت‌الاسلام اقاتهرانی افزود: بعد از تشکیل دولت دهم از رئیس جمهور خواستم استاد اخلاق جدید برای دولت انتخاب کند ولی آقای احمدی نژاد تاکید کرد بنده همچنان به تدریس اخلاق بپردازم اما به دلیل مشغله کاری و همزمانی روزهای برگزاری جلسات دولت و مجلس توافق شد که به روال گذشته فقط یکشنبه‌ها به دولت بروم و چهارشنبه‌ها اساتید دیگری به صورت گردشی درس بدهند.
وی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته، روزهای چهارشنبه آیت‌الله حائری شیرازی مسئولیت تدریس اخلاق در دولت را به عنوان اولین استاد غیر ثابت بر عهده گرفتند که در پنج جلسه مباحث خود را بیان کردند و انصافا هم خوب پای کار آمدند اما مدتی است که دوره تدریس ایشان تمام شده است و به دنبال اساتید دیگری به جای ایشان هستیم.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد حسین اصفهانیان در جمعه 88/11/16 و ساعت 6:1 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    285 عنوان کتاب از توقیف درآمد
    آب شرب تهران سالم است
    عبدالمالک ریگی سحرگاه امروز اعدام شد
    آنچه احمدی نژاد صادقانه گفت و روز بعد ناسزا شنید!
    خاطرات رحلت امام خمینی(ره) به روایت تصویر
    کروبی مجبور به ترک حرم امام(ره) شد
    روسیه کاری نکند ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود قرار د
    موسوی در مُشت MI6
    حاشیه ها از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه بینالمللی کتاب
    شرایط پذیرش بدون آزمون در مقطع ارشد دانشگاه تهران
    حرکت معنادارکاکاوند پس ازآزادی(+عکس)
    جمهوری مجازی
    وجود اسناد مستند دوره هخامنشی برای حقانیت نام خلیج فارس
    اجلاس خلع سلاح تهران، موفقتر از واشنگتن برگزار شد
    برای اولین بار در رزمایش «پیامبر اعظم 5»
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا